تجدید دارایی‌
تاریخ : شنبه 2 ارديبهشت 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

بعداز انجام معامله بلوک 69.35 درصدی سهام شرکت توسعه گردشگری ایران در 12 آذرسال گذشته (از طریق بازار سوم فرابورس) و قطعی شدن این معامله 102 میلیارد تومانی در 10 دی ماه (با پرداخت 20 درصد وجه نقداز سوی خریدار)، ‌مباحثی مبنی بر ارزان فروشی این بلوک مدیریتی مطرح شد. 

این بلوک توسط شرکتی به نام ایران توسعه با ریاست هیئت مدیره سیداحمد موسوی خریداری شد. شرکتی که درسال 89 و همراه دو شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ایران توسعه نمونه کیش با شماره ثبت 9135 و انرژی ایران توسعه نگین کیش به شماره ثبت 9192 تاسیس شده بود.

درپی بروز چنین مسئله ای، گروه اقتصادی فارس در26 دی ماه گزارش جامعی با عنوان " شرکتی که با دارایی ده ها میلیاردی به قیمت نازلی فروخته شد" تهیه و در آن از جزئیات این معامله ، وضعیت دارایی های توسعه گردشگردی و مواضع مسئولان قبلی و کنونی سازمان خصوصی سازی منتشر کرد.

حال بعد ازگذشت بیش از 3.5 ماه از آن گزارش، پیگیری های تازه فارس از آخرین وضعیت واگذاری با حرف و حدیث این بلوک مدیریتی حکایت از آن دارد که پرونده این واگذاری مورد بررسی نهادهای نظارتی مانند دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی قرار گرفته و مقرر شده کارگروهی اقدام به تجدید ارزیابی مجدد دارایی های شرکت توسعه گردشگری بر اساس صورت های مالی تا 10 دی سال گذشته کند و نتایج را در اختیار نهادهای مسئول از جمله هیئت واگذاری ارایه دهد.

بنابراین اگر نتایج به دست آمده مبین و تاییدکننده ارزان فروشی 46 هزار و 660 سهم توسعه گردشگری معادل 69.35 درصد باشد،معامله 102 میلیارد تومانی 12 آذرسال گذشته باطل و این بلوک مجددا" به مزایده گذاشته خواهد شد.درغیراین صورت(که با احتمال کمی همراه است)،قطعیت این واگذاری با حاشیه احراز شده و این قضیه پایان می یابد. 

*جزئیات قیمت گذاری گذشته و حال بلوک 69 درصدی از زبان معاون خصوصی سازی

در این رابطه ابوالقاسم شمسی جام‌خانه معاون سازمان خصوصی‌سازی با تأیید این خبر جزئیاتی ازگذشته و حال قیمت‌گذاری و واگذاری این بلوک مدیریتی به فارس اعلام و در عین حال به لزوم همکاری عملی مدیران توسعه گردشگری در ارائه اطلاعات موردنیاز برای تجدید ارزیابی مجدد تأکید کرد.

وی همچنین هشدار داد در صورت عدم ارائه به موقع اطلاعات به نهادهای نظارتی گزارش خواهد داد و در مرحله بعد قرارداد قبلی این معامله را به خریدار ابلاغ خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت واگذاری بلوکی همه شرکت‌های دولتی بعد از بررسی‌های متعدد توسط کارشناسان رسمی دادگستری در هیئت واگذاری تصویب و به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ می‌شود اظهار داشت:آماده‌سازی وطی مراحل قانونی لازم در واگذاری 69 درصد از سهام توسعه گردشگری یک‌سال طول کشید و سپس در هیئت واگذاری مطرح شد.در جلسه ای که نمایندگان نهادهای نظارتی و مدیران این شرکت حضور داشتند، قیمت این بلوک براساس بررسی‌های کارشناس رسمی دادگستری و تصویب هیئت واگذاری نهایی و به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شد.

*تشکیل کارگروهی برای تجدید ارزیابی دارایی ها

شمسی جامخانه خاطرنشان کرد: ما هم براساس تکلیفی که هیئت واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی کرده بود دوبار اقدام به عرضه و مزایده درفرابورس کرده و درآذر90 قادر به فروش این بلوک شدیم اما بعد از آن مواردی در برخی از نهادهای نظارتی و همچنین مدیران شرکت مبنی بر قیمت‌گذاری آن مطرح شد. بر همیـن اساس ما هم بررسی‌هایی کرده و با همکاری نهادهای نظارتی کارگروهی برای تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت توسعه گردشگری تشکیل داده ایم.

شمسی جامخانه با بیان ایتکه در قیمت گذاری ها  همواره نوسان های چند درصدی هم وجود دارد ، ادامه داد: براین اساس مقرر شده به جای صورت‌های مالی مربوط به 10 دی ماه 89، دارایی‌ها و صورت‌های مالی 10 دی 90 شرکت مورد بررسی کارگروه قرار گیرد تا ارزیابی این شرکت انجام شود.

وی افزود: دراین رابطه کارشناسانی برای این موضوع انتخاب کرده و امیدواریم با همکاری مدیران شرکت که مواردی را که قبل و حین و حتی بعد از واگذاری مطرح کرده اند، به نتیجه مطلوبی برسیم.

*تاکید بر لزوم همکاری مدیران توسعه گردشگری

این مقام مسئول در ادامه به لزوم همکاری مدیران توسعه گردشگری ایران در ارائه اطلاعات مورد نیاز تأکید کرد و گفت: به رغم ارسال دو نامه در 23 اسفند و روزهای آغازین سال جدید به مدیران توسعه گردشگری هنوز هیچ اطلاعات و مدارکی به سازمان خصوصی‌سازی ارائه نشده تا مورد بررسی قرار گیرد. این درحالی است که مدیران توسعه گردشگری در متن نامه‌هایی که داده‌اند ابتدا و انتهای نامه به نهایت همکاری تأکید داشته اما در وسط‌های نامه موارد دیگری را اعلام کرده‌اند.

شمسی جام‌خانه تأکید کرد: بنابراین اگر زمان ارسال اطلاعات لازم از جمله صورت‌های مالی حسابرسی شده و حتی نشده و همچنین صورت های مالی بیش از 20 شرکت زیرمجموعه توسعه گردشگری طولانی شود در درجه اول این موضوع را از طریق نهادهای نظارتی پیگیری خواهیم کرد. چنانچه نتیجه‌ای در این رابطه به دست نیاید گزارش جمع‌بندی را تهیه و به هیئت واگذاری خواهیم داد تا قرارداد مربوطه ابلاغ شود.

*آیا معامله 102 میلیارد تومانی باطل می شود؟ 

وی در واکنش به این سؤال فارس که آیا با این اوصاف معامله 102 میلیاد تومانی سال گذشته 69 درصد از سهام توسعه گردشگری ابطال خواهد شد یا خیر؟ توضیح داد: به دلیل مواردی که مطرح شده تاکنون قرارداد این معامله را ابلاغ نکرده‌ایم بنابراین بحث ابطال آن فعلا" مطرح نیست چرا که باید نتایج مشخص و نهایی شود.

*از نظر بازار سرمایه معامله سال گذشته قطعی است

این اظهارات و اعلام مواضع درحالی از سوی معاون سازمان خصوصی سازی مطرح شده که یک مقام مسئول در بازار سرمایه هم به فارس گفت: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به قیمت‌گذاری ارزان این بلوک مدیریتی توسعه گردشگری اعتقاد داشته و در همین رابطه کار گروهی برای تجدید ارزیابی دارایی‌های آن تشکیل شده

اما فارغ از مسائل پیش آمده و حاشیه های آن، از نظر بازار سرمایه معامله سال گذشته درست و قطعی است. چرا که این بلوک بعداز قیمت‌گذاری توسط هیئت واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی دو بار در فرابورس عرضه شد که بجز خریدار آن متقاضی دیگری حاضر به ارایه تقاضا نشد.

وی ادامه داد: بنابراین از نظر ما این معامله درست است و ما هم خوشحال می‌شویم اگر این شرکت به قیمت گرانتری فروخته شود اما این احتمال هم وجود دارد دیگر کسی حاضر به خرید این بلوک مدیریتی آن هم به قیمت معامله شده نشود. این درحالی است که قیمت گذاری خرد و بلوک سهام شرکت ها برای عرضه در بورس و فرابورس توسط هیئت واگذاری و سازمان خصوصی سازی انجام می شود و بازارهای سهام فقط محلی برای  معامله و عرضه و تقاضا است.‌ 

*تجربه پترو ایران تکرار نشود

با این همه و با توجه به تشکیل کارگروهی برای تجدید ارزیابی دارایی های شرکت توسعه گردشگری، در وهله اول باید منتظر ارایه اطلاعات لازم مدیران این شرکت به سازمان خصوصی سازی بود. اگر این اطلاعات به موقع ارسال شود و مدیران شرکت هم وقت کشی نکنند باید در مرحله بعد چشم انتظار اعلام قیمت دارایی ها و تصمیم هیئت واگذاری در عرضه یا عدم عرضه مجدد 69 درصد سهام بود تا تکلیف این واگذاری و قضایای آن روشن و نهایی شود. 

ولی چنانچه این  مسیر طی نشود و یا با بهانه جویی های همراه شود در آن صورت می توان شاهد تکرار تجربه تلخ واگذاری و بلاتکلیفی شرکت پترو ایران بود که به رغم گذشت حدود سه سال از زمان واگذاری این شرکت ،‌هنوز وضعیت فروش و خریدار و شرکت و پروژه ها و نیروی انسانی آن مشخص نشده است.(منبع فارس)

 



|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید